Ανάμεσα σε δυο νησιά. Ντοκιμαντέρ για τo ηλεκτρικό αυτοκινητo που φτιάχτηκε στη Σύρο 1970 – 1973

“Τη δεκαετία του ’70 στη Σύρο κατασκευαζόταν ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο” 4 ολόκληρες δεκαετίες προτού η αυτοκινητοβιομηχανία ανακαλύψει και πάλι την ηλεκτροκίνηση

Μια ιστορία δημιουργίας και αυτοκαταστροφής

του Μιχάλη Σταυρόπουλου, σκηνοθέτη της ταινίας “Ανάμεσα σε δυο νησιά” που προβλήθηκε στο 16ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης το 2014.

“Ένα βιωματικό κείμενο για την ταινία, την υπόθεση και τις δυσκολίες της” ήταν η κατεύθυνση που μου δόθηκε και η αλήθεια, είναι πως μοιάζει κάπως δύσκολο για κάποιον που θέλοντας και μη έχει καλή σχέση με το γραπτό λόγο – ένεκα της δημοσιογραφικής του ιδιότητας για σχεδόν 30 χρόνια – να πρέπει ξαφνικά να απευθυνθεί στο κοινό σε πρώτο πρόσωπο.

Κι επειδή η επικοινωνία με το κοινό έχει μια ιδιαίτερη γοητεία, αυτό είναι που μπορεί να γίνει με διάφορους τρόπους και ένας από αυτούς είναι η κινηματογραφική γλώσσα, μια γλώσσα που όλοι μας έχουμε μάθει να τη διαβάζουμε, όμως η “συγγραφή” της αποτελεί ένα τελείως διαφορετικό σύμπαν από αυτό που μέχρι τώρα γνωρίζαμε.

“Τη δεκαετία του ’70 στη Σύρο κατασκευαζόταν ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο”. Μόλις 10 λέξεις συμπυκνώνουν ένα ολόκληρο νόημα. Για έλα πες το αυτό με εικόνες! Η επιθυμία σου να εκφραστείς κινηματογραφικά δεν αρκεί. Είτε στη μυθοπλασία, είτε στο ντοκιμαντέρ χρειάζεσαι μια δυνατή ιστορία, ξεχωριστούς χαρακτήρες και βέβαια ένα χρηματοδότη που να πιστέψει σε σένα και το όραμά σου. “Ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο φτιαγμένο στη Σύρο της δεκαετία του ’70, 4 ολόκληρες δεκαετίες προτού η αυτοκινητοβιομηχανία ανακαλύψει και πάλι την ηλεκτροκίνηση”, είναι όντως μια ιστορία που κεντρίζει το ενδιαφέρον όλων, ιδίως σε μια ενοχική εποχή που θεωρούμε ότι δεν παράγουμε τίποτα στη χώρα μας και αναζητούμε μάταια το δρόμο προς την ανάπτυξη και κάπως έτσι ξεκίνησε μια βουτιά στα βαθιά νερά του κινηματογράφου.

Αν και εργάζομαι σε περιοδικά αυτοκινήτου από το 1986, παραδόξως αυτή είναι μια ιστορία ελάχιστα γνωστή – ακόμα και στο χώρο που κινούμαι. Όχι τουλάχιστον στο βάθος που τη γνώρισα ύστερα από δύο χρόνια έρευνας και γυρισμάτων.

Όλα ξεκίνησαν από μια φωτογράφιση των 4Τροχών στη Σύρο το Δεκέμβριο του 2011. Εκεί έτυχε να γνωρίσω κάποιους εργαζόμενους, που σε μικρή ηλικία είχαν εμπλακεί στην κατασκευή του ηλεκτρικού Enfield 8000. “Εδώ υπάρχει μια ιστορία που πρέπει να ειπωθεί” σκέφτηκα αμέσως και άρχισα να τη σκαλίζω, προκειμένου να κάνω την πρώτη ολοκληρωμένη μου ταινία. Στην πορεία γνώρισα και κάποιες πολύ ξεχωριστές προσωπικότητες, πρόθυμες να τη διηγηθούν. Αυτό που δε βρέθηκε πάντως ήταν ο χρηματοδότης… Με βασικό όπλο μια DSLR και έμπειρους φίλους που εν πολλοίς συνάντησα στην πορεία των γυρισμάτων μπόρεσα όχι απλά να τη φέρω εις πέρας, αλλά να την ολοκληρώσω με τον τρόπο που ήθελα. Κι αν στο γράψιμο χρειάζεσαι μόνο ένα πληκτρολόγιο, ή απλά ένα στιλό, το γύρισμα μιας ταινίας (ακόμα κι αν η εξέλιξη της τεχνολογίας έκανε πιο προσιτό το “σπορ”) είναι αναγκαστικά μια συλλογική δουλειά. Όταν, λοιπόν, δεν έχεις χρήματα, το πιο δύσκολο είναι να βρεις ανθρώπους να πιστέψουν στο όραμά σου και να παραμείνουν δίπλα σου σε όλη την πορεία. Ένας από αυτούς είναι ο Δημήτρης Γεράρδης, που υπογράφει το μοντάζ και είναι γνωστός περισσότερο από τη σκηνοθεσία της “Εμπόλεμης ζώνης” που επί χρόνια προβαλλόταν στο Mega, ενώ τη Διεύθυνση Φωτογραφίας ανέλαβε ο Ιβάν Βουντίδης, με μεγάλη εμπειρία στο χώρο του κινηματογράφου. Αμέριστη βοήθεια είχα και στη Σύρο, όσο και από ακτοπλοϊκές και αεροπορικές εταιρείες, κάνοντας εφικτά τα πολυάριθμα γυρίσματα, τόσο στη Σύρο, όσο και στο εξωτερικό.

Η υπόθεση έχει περισσότερο τη δομή μιας ταινίας μυθοπλασίας, καθώς πίσω από τη γέννηση και το θάνατο του συγκεκριμένου αυτοκινήτου υπάρχουν ίντριγκα και κάποιες αναπάντεχες ανατροπές. Η Enfield Automotive, που είχε έδρα το Isle of Wight της Μ. Βρετανίας, κατάφερε να κατακτήσει ένα σημαντικό συμβόλαιο για την παραγωγή 100 ηλεκτρικών αυτοκινήτων, απέναντι στις προτάσεις των Ford και Leyland, κάτι που της έδινε ένα φοβερό όπλο για την εν συνεχεία εμπορική πορεία του μοντέλου. Λίγο πριν ξεκινήσει η παραγωγή, ο ιδιοκτήτης της εταιρείας, ο εφοπλιστής Γιάννης Γουλανδρής, αποφασίζει να μεταφέρει το εργοστάσιο στη Σύρο, μια απόφαση πιθανώς μοιραία για το μέλλον ενός οχήματος πόλης που καθίστατο ιδανικό στην περίοδο -τότε- της πρώτης ενεργειακής κρίσης και των έντονων φαινομένων ρύπανσης στις μεγαλουπόλεις.

Η ταινία “Ανάμεσα σε δύο νησιά” μπορεί να χρησιμοποιεί σαν αφορμή την ιστορία του “ηλεκτρικού αυτοκινήτου της Σύρου”, αλλά ουσιαστικά ρίχνει φως σε ένα πολιτικό και οικονομικό παρασκήνιο, που ίσως δεν έχει αλλάξει πολύ ύστερα από 40 χρόνια…_Μ.Σ.

Ποιος είναι:

Ο Μιχάλης Σταυρόπουλος γεννήθηκε στην Αθήνα το 1961. Σπούδασε Μηχανολόγος Μηχανικός στο ΕΜΠ, εντούτοις η επαγγελματική του σταδιοδρομία ξεκίνησε ως illustrator, φωτογράφος και δημοσιογράφος στο περιοδικό 4ΤΡΟΧΟΙ, στο οποίο κατέχει τη θέση του Διευθυντή Σύνταξης από το 2000. Το “Ανάμεσα σε δύο νησιά” είναι η πρώτη του ταινία.

 

Επίσης δείτε: https://andrismoi.wordpress.com/2015/09/12/%CF%84%CE%BF-%CF%80%CF%81%CF%8E%CF%84%CE%BF-%CE%B7%CE%BB%CE%B5%CE%BA%CF%84%CF%81%CE%B9%CE%BA%CF%8C-%CE%B1%CF%85%CF%84%CE%BF%CE%BA%CE%AF%CE%BD%CE%B7%CF%84%CE%BF-%CF%83%CF%84%CE%B7%CE%BD-%CE%B5%CE%BB/

 

 

Source: To ηλεκτρικό αυτοκινητάκι που φτιάχτηκε στη Σύρο – ΚΟΥΡΔΙΣΤΟ ΠΟΡΤΟΚΑΛΙ

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Panos Maltezos Blog

Μια διαδρομή ζωής

Olympic Solution

Η λύση στη κρίση

Ιδιαίτερα μαθήματα ξένων γλωσσών

Εκμάθηση γλωσσών στον χώρο σας

TA NEA online

Ειδήσεις από την Κύπρο, την Ελλάδα και τον κόσμο.

Πόντος και Αριστερά

....... 'μώ τον νόμο σ' !

Συμβουλές Μάρκετινγκ

Αναπτύξτε έξυπνα την επιχείρησή σας

Feltor's Blog

Ανθολογία ιδεών, κειμένων και ενημέρωση

ΜΕΤΩΠΟ ΟΧΙ

Μέτωπο ενάντια στη διαφθορά, για την ουσιαστική αλλαγή του πολιτικού και πολιτιστικού σκηνικού

Παναγιώτης Ήφαιστος - Panayiotis Ifestos

Πολιτική Θεωρία του Διεθνούς Συστήματος. Κρατική Θεωρία - Στρατηγική Θεωρία

ΒΗΜΑ ΣΑΡΩΝΙΚΟΥ

Μητρός τε καὶ πατρὸς καὶ τῶν ἄλλων προγόνων ἁπάντων τιμιώτερόν ἐστιν πατρὶς ...

My Sardinian Life

photography, expat tales and short stories from a wandering waitress

Triumph of the Spirit

Finding Peace and Purpose in a Troubled World

La casa di Ade

Elvira tenia razon: hay que ser bien brava, hay que pelear siempre

Αδήωτος

...γνωρίζοντας, αποφεύγουμε τη λεηλασία της πατρίδας

espresso croquant

random thoughts & ideas (σκέψεις ατάκτως ερριμένες)

Greek National Pride

έγκυρη, αμερόληπτη ενημέρωση

Kosmaser's Weblog

¨γνωσεσθε την Αλήθειαν, και η Αλήθεια ελευθερώσει υμας..¨...

Stavmanr's Weblog

Σε δύσκολους κόσμους και καιρούς, βρήκα μπροστά μου σα ψίχουλα δύο-τρεις λέξεις και είπα να τις μοιραστώ...

%d bloggers like this: